‘Kleine doelen in kleine stapjes

Thimo heeft het Downsyndroom, een hersenafwijking en een vorm van autisme. Hij kan bijna niet praten. De altijd vrolijke 9-jarige gaat doordeweeks naar Ontwikkelcentrum Myosotis.

‘Thimo is dol op bomen. De beweging vindt hij prachtig. Vooral als het waait kan hij lang uit het raam staren. Soms doet hij dingen die ons verbazen. Toen zijn broers een keer ruzie maakten over het dekken van de tafel, zette Thimo spontaan de borden neer’, vertelt Wendy, de moeder van Thimo.

Spelen en werkjes

‘Eerst zat Thimo op het speciaal onderwijs, maar de ondersteuning paste niet bij hem. Het was te zwaar. Nu gaat hij iedere dag naar Myosotis. Dat gaat heel goed. Naast ruimte om te spelen zijn er vaste momenten om werkjes te doen. Die werkjes, zoals puzzelen, kleuren en knutselen, duren niet te lang. Hij is dol op puzzelen en gaat er uit zichzelf mee aan de slag. Je hoort hem dan de woordjes van de puzzelstukjes zeggen… auto, Bumba.’

Glimlach

‘Thimo gaat altijd met een glimlach naar Myosotis. Hij is er happy en wordt er zelfstandiger. Thuis schuift hij nog wel eens zijn toetje weg onder het mom van ‘doe jij het maar’. Op de groep moet hij het toch echt zelf doen. Binnenkort gaat hij naar de groep met grotere kinderen. Dan hopen we dat de stijgende lijn zich voortzet. Zoals werken aan zindelijkheid en zelf aankleden. We stellen steeds kleine doelen in kleine stapjes.’

'Thimo is er happy en wordt er zelfstandiger.'

Digitaal schrift

‘Ik heb goed contact met de begeleiders van Thimo. Vooral omdat ik hem iedere dag zelf breng. Met het Ik Boekje vertellen ze wat Thimo die dag heeft meegemaakt. Of ze maken een filmpje. Het Ik Boekje is een app voor de iPad, een soort digitaal schrift. Je zet er alle dingen in die belangrijk zijn voor je kind. Zo begeleiden we Thimo zoveel mogelijk op dezelfde manier. En voelt hij zich meer begrepen. Er staan ook een paar familiefilmpjes op waar Thimo graag naar kijkt.’

Stapje verder

‘Samen met de logopediste oefenen we met PECS. Een goede manier om met Thimo te communiceren. Zo kan hij met plaatjes zelf vertellen wat hij wil. Ook gebruiken we Leespraat. Hiermee leert een kind, vooruitlopend op spraak, om woorden visueel te herkennen. Je kiest hiervoor woorden uit de belevingswereld van het kind. Als we merken dat het kan, gaan we steeds een stapje verder.’

Het resultaat

Dit heeft Thimo nu al bereikt

  1. Een plek waar hij zich prettig voelt
  2. Zich begrepen voelen
  3. Vertellen (met plaatjes) wat hij wil
  4. Meer zelf doen

Klinkt goed!

Meer informatie over opgroeiende kinderen? Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op

Heb je een vraag? Wil je advies? Bel of mail gerust. Of laat je door ons bellen of mailen.

Vul je postcode in.