Marina en Lilian: Samen naar een betaalde baan

Een betaalde baan als kassière bij de Makro. Dat was een kans die Marina niet wilde laten lopen. Het was het begin van een traject met cv opstellen, kennismakingsgesprek, eerste werkdag en nog meer. Ook al deed ze het zelf, ze stond er niet alleen voor. Jobcoach Lillian van Pameijer ondersteunde haar erbij. In oktober ging haar contract in. Glunderend werkt kassière Marina nu bij de Makro alsof ze nooit anders heeft gedaan.

De 40-jarige Marina woont in Barendrecht. Ook al doet ze bijna alles zelfstandig, vanwege haar licht verstandelijke beperking heeft ze soms nog wat begeleiding nodig. Na de middelbare school is Marina vrij snel gaan werken. Ze deed al verschillende dingen en heeft daarbij heel wat werkervaring opgebouwd.

Jobcoach

Marina werkte bij de Wibra toen ze in contact kwam met haar jobcoach Lilian die nu 15 jaar bij Pameijer werkt. “De eerste 7 jaar was ik leerwerkcoach. Nu ben ik alweer 8 jaar jobcoach”, vertelt Lilian, die het verschil uitlegt. “Als leerwerkcoach leer je cliënten steeds zelfstandiger werken. Je bereidt ze voor om een stap naar betaald werk te kunnen maken.” Als die stap naar betaald werk er ook daadwerkelijk in zit, dan komt de jobcoach in beeld. “Als jobcoach ondersteun je cliënten vanaf het zoeken naar een passende betaalde baan tot het moment dat er een vast contract ligt en ondersteuning niet meer nodig is. Sinds ik jobcoach ben, kom ik over de vloer bij werkgevers, gemeente, UWV, overal. Het is geweldig om samen met cliënten en werkgevers te werken aan een contract voor betaald werk.”

Intake is de eerste stap

Vanwege reuma was het werk bij de Wibra fysiek te zwaar geworden voor Marina. Ze vertelde Lilian dat ze graag wat anders wilde doen. “De eerste stap in het traject voor een nieuwe baan is altijd de intake”, vertelt Lilian. “Dan bespreken we alles; opleiding, netwerk, interesses, werkervaring, huidige uitkering, ga maar door. Zo krijg ik een compleet beeld van mijn cliënt.” Omdat Marina alles goed kon verwoorden, wist Lilian precies waar ze naar moest zoeken. “Marina wilde graag in de verkoop, onder de mensen zijn en vanwege haar reuma vooral zittend werk doen. Ik dacht meteen aan de Makro. Hier werkt al een cliënt van mij, dus ik ken ze goed. Kassière leek me een geweldige kans voor haar. Dat vond ze zelf gelukkig ook.”

Kennismakingsgesprek en meteen raak

Met ondersteuning van Lilian heeft Marina haar cv bijgewerkt en opgestuurd naar de Makro. Een motivatiebrief was deze keer niet nodig. De Makro had al goede ervaringen met Lilian als jobcoach. Ze vertrouwden erop dat ze ook deze keer met een gemotiveerde kandidaat zou komen. “We mochten meteen langskomen voor een kennismakingsgesprek”, vertelt Marina. “Ik heb het gesprek vooral zelf gedaan. Natuurlijk was Lilian erbij. Dat gaf steun en ze heeft een paar handige kleine aanvullingen kunnen doen. Het klikte met de werkgever en het was meteen raak. Want aan het eind van het gesprek hoorde ik al dat ik mocht komen.”

Warm bad

In oktober was het zo ver: de eerste werkdag van Marina bij de Makro. Ook daar was Lilian bij. “Dat doen we als jobcoach altijd. Een nieuwe baan is voor iedereen spannend en cliënten zijn nog wel eens onzeker. Als het nodig is, werken we op de eerste dag een paar uur mee. Dat maakt de start voor cliënten wat makkelijker.” Meewerken was bij Marina trouwens niet nodig. Zij houdt van aanpakken en had al werkervaring. Marina: “Ik werd aan de hand meegenomen door een collega die me alles heeft uitgelegd. Ik voelde me hier meteen geaccepteerd en welkom. De Makro is als een warm bad.”

Werkbezoek

Toen Marina in oktober begon met werken, had ze een contract voor 2 maanden. In december werd dat al omgezet naar een jaarcontract. Lilian komt regelmatig langs voor een werkbezoek. “Dan maak ik een praatje met Marina en haar leidinggevende. Soms doen we dat met z’n drieën, soms apart.” Het kan voorkomen dat cliënten iets kwijt willen zonder de werkgever erbij omdat ze ergens mee zitten. Dan is de jobcoach er om de cliënt advies te geven wat die zelf kan doen om het met de werkgever te bespreken. Dat werkt het best. Als iedereen zich prettig voelt en de cliënt draait goed, dan kan het aantal werkbezoeken worden afgebouwd. “Bij Marina ging dat heel snel”, vervolgt Lilian. “We hebben samen besloten dat ik niet meer elke week langskom, maar om de week. De werkgever neemt ondertussen steeds meer coaching over. Dat is ook het uitgangspunt in zo’n traject. Zolang er beroep op ons wordt gedaan door de cliënt of de werkgever, dan blijven we gewoon komen.”

Driehoek cliënt-jobcoach-werkgever

De samenwerking tussen Marina, Lilian en de Makro loopt op rolletjes. “Zo’n traject gaat ook wel eens anders”, weet Lilian. “Ik heb cliënten die door hun beperking niet zo goed communiceren met hun werkgever. Soms gedragen ze zich bijvoorbeeld afwijkend op de werkvloer of ze melden zich te vaak ziek. Een werkgever vraagt zich op een goed moment natuurlijk wel af wat die daarmee moet. Dan ga ik er direct op af om het op lossen. Ik luister naar het verhaal van de werkgever en tegelijk ben ik er voor mijn cliënt. Dat is soms best een schaakspel.” Het ene traject loopt nu eenmaal stroever dan het andere. Maar ook bij cliënten waar het wat lastiger gaat, doen de jobcoaches van Pameijer er alles aan om ze hun plek te laten vinden. Met als ultiem doel: een vast contract en de begeleiding afbouwen tot nul. “Als dát lukt, heb je het als driehoek cliënt-jobcoach-werkgever samen goed gedaan.”

"Ik heb mijn plekkie gevonden hier bij de Makro"

100 jaar

Marina gaat met ontzettend veel plezier naar haar werk. “Ik heb mijn plekkie gevonden hier bij de Makro. Elke week werk ik 16 uur, verdeeld over 3 dagen. Omdat ik mijn werk zo leuk vind, straal ik uit dat ik het allemaal makkelijk aan kan. Dat is mijn grootste struikelblok. Ik doen dan snel teveel terwijl ik weet dat ik fysiek in de problemen kom. Ik vind het moeilijk om m’n grenzen aan te geven. Dan ben ik blij als Lilian even langskomt, zodat ik mijn verhaal kan doen. Dat kan ik inmiddels ook heel goed bij m’n Makro-collega’s trouwens. Ik voel me super goed hier. Ik kan hier wel 100 jaar kan worden.”


Meer informatie?

Wil je zelf werken met ondersteuning door Pameijer? Kijk dan op: werken voor cliënten.
Ben je verwijzer of werkgever? Meer informatie vind je op: participatie en werk.