Een jaar geleden begon de eerste groep studenten aan de gloednieuwe brancheopleidingen Groen en Facilitair. Twee volwaardige vakopleidingen waarmee mensen met een beperking een erkend mbo-diploma kunnen halen. Eenmaal geslaagd, ligt de kansrijke weg naar een betaalde baan open. Student Geert en docent Jamel vertellen enthousiast hoe zij het eerste jaar hebben beleefd.
De handen van Geert waren al behoorlijk groen voordat hij aan de brancheopleiding Groen begon. Hij werkt al jaren bij Pameijer Groenservice en weet dus veel over het hoveniersvak. Waarom besloot hij deze opleiding te doen? “Om nieuwe dingen te leren en een stap hogerop te komen”, zegt Geert gedreven. “Daarvoor moet ik onder andere mijn kennis van machines, groen en snoeitechnieken vergroten. En ik leer nog meer nuttige vaardigheden, zoals samenwerken en omgaan met instructies.”
Samen met Zuidwester begon Pameijer 3,5 jaar geleden aan de ontwikkeling van de brancheopleidingen Groen en Facilitair. Jamel aarzelde geen seconde om zich hier volop voor in te zetten. Hij legt uit waarom. “Iedereen heeft kwaliteiten. Kijk maar naar Geert en een paar van zijn klasgenoten die al jaren werkervaring hebben met groen. Op veel vlakken doen ze niet onder voor gediplomeerde hoveniers. Regulier onderwijs is echter lastig voor hen omdat ze wat meer moeite hebben met lezen, rekenen of functioneren in een groep. Als zij daarom worden buitengesloten, kan ik dat niet verkroppen. Ik ben blij dat ik heb mogen bijdragen aan de ontwikkeling van onze laagdrempelige passende brancheopleidingen.”
De studenten zitten elke week één dag op school. Tijdens de lessen bespreken de docenten het lesmateriaal, zoals werken met machines, groenkennis en werknemersvaardigheden. Jamel: “We gebruiken daarvoor ons digitale onderwijssysteem BE-wizr. Daarin staat de theorie. Onze studenten vinden daar ook hun huiswerk. Een deel van de opdrachten maken de studenten in de klas. De portfolio-opdrachten zijn praktijkopdrachten. Deze voeren ze uit tijdens de andere vier dagen van de week.” Zodra de studenten hun opdrachten goed hebben afgerond, moeten ze deze uploaden in het digitale portfolio in BE-wizr. Geert zit daarom nog best vaak achter de computer. “Dat hoort erbij, ook al is het niet mijn favoriete bezigheid. Het liefst ga ik naar buiten. Lekker werken in het groen aan mijn opdrachten.”
Tijdens de vier praktijkdagen werken de studenten met hun werkbegeleiders. Zij ondersteunen de studenten bij hun portfolio-opdrachten. Afval scheiden is bijvoorbeeld zo’n opdracht. Jamel: “De werkbegeleiders nemen de studenten dan mee naar de vuilstort. Hier voeren ze hun opdracht zelfstandig uit en krijgen aanwijzingen en feedback van hun werkbegeleider.” Geert laat weten veel op te steken van de praktijkopdrachten. “Ik kon al werken met een bosmaaier en heggenschaar. Toch heb ik nieuwe technieken geleerd hoe ik ze nog beter kan gebruiken. Ik heb ook compleet nieuwe dingen geleerd. Zo wist ik niets over werken met chemische stoffen. Nu wel. Echt iets nieuws leren, vind ik extra interessant.”
Jamel kijkt positief terug op het eerste jaar van de brancheopleidingen. “Onze studenten zijn zich ervan bewust dat ze deze opleiding met elkaar moeten doen. Ze kennen de kwaliteiten van de ander én houden rekening met elkaars eigenaardigheden. Dit leverde in korte tijd een opvallend positief en veilig leerklimaat op.” Jamel kan niet genoeg benadrukken hoe blij hij is met de samenwerking tussen studenten, werkbegeleiders, docenten, ouders en woonbegeleiders. “Zonder de inzet van alle betrokkenen, werkt het niet.”
De brancheopleiding duurt in totaal anderhalf jaar en is opgedeeld in vijf blokken. Blok 1 gaat over werknemersvaardigheden. Dit is voor beide opleidingen Groen en Facilitair gelijk. Blok 2, 3 en 4 bevatten keuzevakken per branche. “Elk blok hebben we afgerond met de uitreiking van een certificaat”, zegt Jamel. “Het is goed om stil te staan bij successen en deze samen te vieren. Dat geeft energie om door te gaan.”
In het 5e blok kunnen studenten hun portfolio compleet maken met opdrachten die nog niet volledig zijn ingevuld. Als alles compleet is en het examenbureau geeft akkoord, krijgen de studenten hun einddiploma. Geert maakt zich niet druk of hij gaat slagen. “Ik laat het gewoon op me afkomen. Ik heb er hard voor gewerkt, sta er goed voor en heb vertrouwen dat het goed komt.”
Alle studenten liggen op koers voor hun einddiploma. In het laatste blok gaan ze met hun docenten, werkbegeleiders en persoonlijke netwerk alvast in gesprek over hun toekomstplannen. “Een aantal studenten weet al dat ze een betaalde baan willen”, zegt Jamel. “Veel studenten hebben echter nog nooit een sollicitatiegesprek gevoerd. Daarom geven we ze sollicitatietraining om ze daarop voor te bereiden.”
De docenten hebben veel geleerd tijdens het eerste jaar van de brancheopleidingen. Het landelijke lesmateriaal bleek niet voor alle lessen geschikt. Jamel: “Opstartproblemen horen nu eenmaal bij een compleet nieuwe opleiding. Daardoor moesten we regelmatig vindingrijk improviseren. We zijn daar altijd open over geweest naar onze studenten die daar gelukkig alle begrip voor hadden. Ze hebben zelfs meegedacht over oplossingen. Het was een fascinerend jaar waarin de studenten ons steeds weer positief hebben verrast. Mede dankzij hen, weet ik zeker dat het vanaf nu steeds makkelijker wordt.”
In maart ronden de studenten hun opleiding af. Dan krijgen ze een diploma dat door zowel de branche Groen als Facilitair officieel wordt erkend. “We gaan dat groots vieren. Met alle studenten en betrokkenen”, zegt Jamel. Geert is trots dat hij deel uitmaakt van de allereerste groep die deze brancheopleidingen doet. “Voorlopig blijf ik nog bij Pameijer Groenservice werken. Met alle nieuwe kennis en vaardigheden kan ik nu zelfstandiger werken en mijn collega’s helpen. En natuurlijk ga ik ze aanmoedigen om ook de brancheopleiding te volgen. Het is leuk, leerzaam en geeft zelfvertrouwen. En je maakt serieus kans op een betaalde baan.”